Un an bun, foarte bun

31/12/2016 — Scrie un comentariu

untitled-1

2016 a fost un an foarte bun! Nu, in 2016 nu am deschis nici o alta locatie, dar am invatat cum sa le „crestem” pe cele curente. Am primit inca un curs gratuit – de data asta de crisis management.

In 2015 chiar am avut o sedinta cu rusii si aparuse o idee vaga sa inchidem Brasov-1, iar acum este in Top-15 ca si vanzari din toata reteaua de 150 de pizzerii. Fix un an in urma am inceput un program de eficientizare, atunci eram abia undeva pe 0, abia iesisem dintr-o pierdere constanta. Am redus preturile pana la nivelul „putin-peste-concurenta-low-cost”, am lucrat ca sa tinem sub control serviciile (calitatea produselor, viteza livrarii), am investit in echipamente – genti livrare pizza electrice incalzite, refacut camerele frigorifice, cumparat rotunjitor bile pentru sectia de aluat. Reducerea de preturi ne-a adus o crestere considerabila a cotei de piata, dar eram constienti ca o perioada vom merge cu o marja foarte mica de profit, aproape inexistenta. Era un cost pentru a creste mai activ. Dupa ce ne-am atins scopul – am inceput procesul de eficientizare a profitului, prin crestearea preturilor. La prima crestere, pe 1 septembrie, imi era foarte frica in noaptea aceea cand le-am schimbat – ma gandeam ca ne vor desfiinta pe facebook pentru cresterea pretului pizzei cu 1 leu, dar spre surprinderea mea, nimeni nu a zis nici un cuvant. La fel si pe 1 decembrie, cand am mai crescut cu 1 leu. Si-l vom mai creste cu 1 leu pe 1 februarie. Chiar si asa pretul este oricum sub Domino’s, PizzaHut, Jerry’s – retelele nationale.

In anul asta am constientizat un lucru – potentialul modelului nostru de business este foarte mare. Am vorbit mult cu operatori ale diverselor francize – Tucano, La Placinte, Subway, etc. Si daca in 2013 eram ferm convins ca Dodo Pizza este exact cea mai buna alegere, toate greutatile din 2014 si 2015 nu au redus din convingere. Stiam ca nu facem noi bine, dar nu stiam ce. Si in 2016 am gasit ce nu faceam bine, nu aveam rabdare, nu eram pregatiti financiar si nu aveam echipa pregatita pentru starturi lungi. In 2016 am crescut cu 106% fata de 2015 si mai e mult loc de crestere. Foarte mult!

Spre sfarsitul anului am primit un cadou frumos – in sfarsit ne-am indeplinit ratingurile de calitate a produsului (clienti misteriosi) si al standardelor (verificatori) si am devenit eligibili sa deschidem noi pizzerii. Cadoul a fost ca noi nu platim taxa de deschidere a unei noi locatii (cca. 10 000$/locatie). Detaliul acesta nu a fost discutat cand ne-am maritat cu Dodo Pizza, am discutat doar despre royalty (2.5%). Acum am stabilit acest lucru – primul francizat international al Dodo Pizza nu plateste taxa de deschidere de locatii, platim doar proiectarea, care e modesta.

Depunand solicitarea pentru deschiderea a 3 noi locatii in 2017 – am primit un bonus de 30 000$. Bun cadou de la Mos Craciun! Avand in vedere planul de 20 de locatii, acest mic detaliu in perspectiva a 5 ani ne va aduce 200k $, bani cu care putem sa mai construim 1-2 locatii.

Planul pe 2017 este sa deschidem in 3 noi orase: Sibiu, Ploiesti si Bucuresti. Avem doi colegi noi pe administratie (Sorin – care este administratorul pizzeriilor din Brasov la moment si Octavian – care a venit de la La Placinte pentru a administra prima locatie din Bucuresti). Vom cauta un alt administrator pentru Brasov, Sorin se va ocupa de deschiderea Sibiului, Octavian – de Bucuresti si eu – de Ploiesti.

Dupa mai multe informatii despre piata restaurantelor din Bucuresti – este clar ca eficienta per locatie este mai mica in capitala (vanzarile comparative cu una din provincie sunt poate +20-30% mai mari, iar costurile principale – chiria si salariile sunt spre duble). De aceea nu ne focusam exclusiv pe Bucuresti, mergem in alte orase din provincie. Da, va fi mai greu de controlat, da, posibil sa dam de greutati dispersate. Dar ne descurcam.

A fost un an bun- chiar daca m-am lasat pe o ureche si n-am deschis acea pizzerie pe care o planificam. In schimb am invatat cum sa le „trezim la viata” pe cele bolnave, cum sa le imbunatatim pe cele care „parca o duc bine” si unde sa ne indreptam efortul cel mai eficient in diverse etape.

Spor! Sa ne fie tuturor 2017 cel mai bun an de pana acum!

Niciun comentariu

Fii primul care începe conversația!

Lasă un răspuns

