Software vs. Fast-Food

02/12/2013 — Scrie un comentariu

7718978754_75b354623d_z (1)

Astazi auzim tot mai mult de cloud, SaaS, cloud-printing, etc. Recunosc cu nu prea eram conectat cu toate chestiile de avangarda in lumea IT, dar intelegeam intr-un fel indirect ca fara „ele” ajungi la un moment cand nu mai poti avansa.

Va voi vorbi despre partea nevazuta a businessului de livrare pizza – sistemul nostru informational – Dodo IS. Spre deosebire de celelalte softuri pentru domeniul Horeca este scris de programatorii companiei in contact direct cu personalul operational – bucatari, casieri, manageri de tura, manageri de restaurant, etc. si prin site este legat de Clienti.

Global sistemul este schematizat astfel:
DODO_IS_scheme

Atat site-ul companiei pe care intra clientii, cat si backoffice-ul la care se conecteaza toate posturile de lucru face parte dintr-un mare soft – Dodo IS. Site-ul il puteti vedea momentan doar in rusa http://www.dodopizza.ru, dar despre partea de backoffice vom vorbi mai in detaliu.

Fast-food-ul, unde ne clasificam noi, chiar daca este un business de alimentatie publica, este mult mai apropiat ca si concept de o fabrica de productie, decat de un restaurant clasic. De aceea laitmotivul global este eficienta. In prezent, avand la dispozitie toata tehnologia actuala – tablete cu wifi incorporat, internet stabil la preturi accesibile si nu in ultimul rand un sistem informational mulat pe serviciul de livrare pizza – putem sa crestem si sa controlam gradul de eficienta a procesului de productie, livrare, procentul de reclamatii si gradul total de satisfactie al Clientilor.

Sa va dau cateva exemple cum poate un sistem informatic optimiza activitatea noastra:

Cazul 1: Sistemul controleaza prospetimea ingredientelor. In Sistem cu ajutorul tabletelor si a interfetelor special concepute se introduc termenele de valabilitate ale produselor, care sunt livrare si se pregatesc in pizzerie. Sistemul „stie” vanzarile si stocurile. Sistemul fixeaza depasirea termenului de valabilitate dupa principiul FIFO (first-in, first-out). In cazul depasirii termenului de valabilitate Sistemul va „obliga” personalul sa gaseasca si sa arunce ingredientele expirate. Produsele fabricate din ingrediente expirate automat vor ajunge in „stop-list” – va fi imposibil sa le vinzi, atat la casierie, cat si la livrare. Notificarea depasirii termenului de valabilitate imediat ajunge in interfata managerului de tura, directorului, etc. Statistica depasirii termenelor de valabilitate este consolidata pentru analiza performantelor in fiecare locatie a retelei. Ceea ce poate fi vazut, poate fi si controlat.

Cazul 2: In pizzeria noastra va functiona regula „60 minute sau pizza gratis!”. Dar chiar si in limita a 60 de minute pizza poate ajunge rece la Client. De ce? De exemplu, la ora 15:00 fost facuta o comanda. La 15:10 pizza era deja gata si era pregatita sa plece la Client. Insa in acest timp toti curierii erau ocupati cu alte livrari. Pizza respectiva a stat pe raftul cald in asteptarea unui curier 30 minute, de la 15:10 pana la 15:40, dupa ce curierul a livrat-o Clientului la 15:55. In final Clientul a primit pizza in timp util, insa nu a primit-o fierbinte. Noi ne focusam pe livrarea unui WOW-produs, care sa aiba un WOW-efect asupra Clientului si o asemenea livrare nu este un WOW-produs. Cum ne poate ajuta sistemul aici? Sistemul stie cati curieri avem in tura, care si ce livrare a plecat sa faca (distanta, trafic, etc.) si cand estimativ se intoarce. Stie si cati pizzamakeri/preparatori pizza sunt in tura si cate comenzi sunt acum in lucru. Si Sistemul poate face o estimare – a astepta pizza pregatita curierul daca va fi trimisa in productie imediat de la primirea ei sau nu? In cazul nostru Sistemul putea trimite comanda in productie cu intarziere, la ora 15:25, si atunci curierul care sa intors la 15:40 ridica si livra Clientului o pizza fierbinte, abia din cuptor.

Acestea sunt doar 2 exemple destul de minore, din multitudinea de detalii in care ne pot ajuta tehnologiile moderne. Intr-un post viitor va voi explica cum poate un soft sa faca o unitate comerciala sa fie eficienta atat dimineata la 9:00 cand ai 5 comenzi, cat si seara la 20:00 cand ai 150 de comenzi pe ora.

In domeniul fast-food de genul linie de productie – costurile cele mai mari le genereaza personalul, doar planificarea optima a turelor de lucru, in functie de numarul de comenzi in diferite perioade ale zilei poate economisi enorm de multi bani, fara a reduce calitatea produsului oferit.

Devil is in the details!

Intretimp eu am inceput scolarizarea de la…spalatul navetelor si a vaselor de ingrediente 🙂

XoBBbREzZ4I

Seara buna si o noua zi productiva tuturor!

Anunțuri

Niciun comentariu

Fii primul care începe conversația!

Lasă un răspuns

Completează mai jos detaliile tale sau dă clic pe un icon pentru a te autentifica:

Logo WordPress.com

Comentezi folosind contul tău WordPress.com. Dezautentificare / Schimbă )

Poză Twitter

Comentezi folosind contul tău Twitter. Dezautentificare / Schimbă )

Fotografie Facebook

Comentezi folosind contul tău Facebook. Dezautentificare / Schimbă )

Fotografie Google+

Comentezi folosind contul tău Google+. Dezautentificare / Schimbă )

Conectare la %s